top of page
Search
  • Writer's pictureNirit & Shiran

יום המשפחה


עד לפני מספר שנים יום זה היה מוקדש לאם בלבד. זה היה יום שחגג את תפקיד האם במשפחה, נתן לה כבוד והביע הערכה על תפקודה היום יומי וגם ניסה להחזיר במעט ממה שהיא נותנת כל השנה.

לאחרונה בשל שינויים בהרכב התא המשפחתי השתנתה גם כותרת היום והוא הפך מיום האם ליום המשפחה.

תיאורית התפקידים על פי מורנו טוענת כי כולנו מגלמים תפקידים שונים בחיינו. התפקידים הינם חברתיים ובדרך כלל אינם מודעים. אלה תפקידים שאת חלקם קיבלנו כבר בשלב הראשון של חיינו, עוד בטרם היינו בעלי מודעות עצמית.

במשפחה לכל חבר ישנו תפקיד.

בעבר היו תפקידים סטיגמטיים וכל חבר במשפחה נוטב לתפקיד על פי מגדר, גיל או מיקום במשפחה.

אם - מטפלת, מזינה, מכילה, קשובה, רכה ודואגת לכל צרכי חברי המשפחה.

אב - מפרנס, לוחם, חזק, מחנך ומטיל משמעת, בעל הסמכות וראש המשפחה.

אח בכור - ממשיכו של האב, כאשר האב אינו נמצא עליו האחריות הגברית בבית.

אחות בכורה - ממשיכה של האם, עוזרת לאם בעבודות הבית ובגידול הילדים.

ילד/ה אמצעי - אמביציוזי חכם ועצמאי.

אח קטן - שובב, בעייתי ומפונק.

אחות קטנה - נסיכה, מפונקת ובדרך כלל בבת עינו של האבא.

כל אחד מחברי המשפחה, היה צריך לעמוד בתפקידו אחרת החברה הייתה מרימה גבה ומתייגת אותו כאאוטסיידר / כבשה שחורה / הנכשל ומדירה אותו.

היום התפקידים של חברי המשפחה עדיין בעלי גרעין מאפיין סטיגמטי, אך ישנה יכולת תנועה רחבה יותר ואפשרויות התנסות רבות יותר בתוך תא זה.

האם יכולה להיות גם קרייריסטית, האב יכול להיות הורה עיקרי שנשאר בחופשת לידה, וגם בקשר האחאות התפקידים ניתנים לשינוי.

ישנן משפחות ללא אם, או ללא אב, שבהן עדיין ישנה דמות שעוטה על עצמה תפקיד המטפל (nurture) העיקרי, המכיל והקשוב, ומנגד דמות הסמכות, החזקה והמפרנסת, אך התפקידים אינם מגדריים.

במשפחה חד הורית, האם או האב יקבלו על עצמם תפקיד הורי מסוים ואת התפקיד המשלים לו בדר"כ הילד יקבל מדמות משנית בסביבתו (כדוגמת סבא/סבתא/ דודים/גננת).

אך גם היום בתוך מסגרת משוחררת יותר שבה ניתן להתנסות בתפקידים שונים, לכל אחד בבית יהיה התפקיד שלו וכאשר יש אח בעל תפקיד מסוים, האח הבא יצטרך לקבל עליו תפקיד אחר.

לדוגמא - לאח שמתפקד כילד הורי ומרצה יהיה אח מרדן ומאתגר, לאחות חזקה ומצליחה תהיה קרוב לודאי אחות רגישה, ביישנית ומופנמת.

כמו העץ בעל השורשים היציבים והענפים השונים שכל אחד מהם נוטה לכיוון אחר, כך גם המשפחה. ככל שהשורשים יהיו יציבים וחזקים כך הגזע יוכל להחזיק ולהכיל את הענפים השונים בגודלם, בעובים ובנטיוטיהם.

טיפול בהבעה ויצירה מאפשר התנסות בתפקידים שונים דרך הכלי המרכזי - פסיכודרמה, אמנות,

מוסיקה, תנועה ועוד.

בפסיכודרמה אנו מתנסים דרך משחק, שיקספיר אמר שכל העולם במה וכולנו שחקנים, יעקב לוי מורנו הוסיף כי אין סיבה שלא נהיה גם הבמאים והתסריטאים של חיינו, ובפסיכודרמה אנו מנסים ליצור לעצמנו תפקידים חדשים ולנוע בתוכם. כיוון שזו מעבדה יש לנו אפשרות לשחק בתפקיד מתוך ידיעה שבמידה ולא יהיה לנו נוח בתוך הנעליים האלו, נוכל לחלוץ אותן ולחזור לנעלי התפקיד המוכר לנו.

באמנות פלסטית אנו יכולים להתנסות בכלים השלכתיים שונים ודרך התנסות זו ללמוד מה נעים ונוח לנו ומה פחות ויש לנו יכולת להכיר ולבחור בתפקידים וחומרים שנעימים לנו יותר.


34 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page