top of page
Search
  • Writer's pictureNirit & Shiran

זמן איכות

יש 24 שעות ביממה, בממוצע אנחנו ישנים כשבע שעות מתוכן, ומשמרת עבודה ממוצעת היא כשמונה שעות. תוסיפו לזה נסיעות ונשארנו עם קצת פחות מתשע שעות (אם הנסיעות ארוכות, שמונה שעות). בתוך שמונה השעות האלו אנחנו קמים, מתארגנים למסגרות, מפזרים, מסדרים, מכינים אוכל, מנקים, חוגים, חברים, מסכים… ומתי יש לנו באמת זמן עם הילדים?

ילדים זקוקים לתשומת לב, ילד שלא מקבל תשומת לב חיובית ידרוש אותה בצורה שלילית. לכן חשוב מאוד לייצר זמן איכות.

זמן איכות הוא זמן המוקדש לפעילות מקרבת ומהנה בין ההורה לילד או כמשפחה (ישנו גם זמן איכות זוגי, אך לזה נתייחס בפעם אחרת). 

כאשר הילד יודע שישנה שעה קבועה ביום קבוע המוקדשת עבורו יש לו למה לצפות, הוא מרגיש שההורה רואה אותו ומשקיע בו. ההורה מפנה את עצמו מהעבודה, מהטלפון ומהילדים האחרים והוא כל כולו אך ורק עבור הילד. כאשר זהו זמן משפחתי אנו מתפנים ממסיחים חיצוניים ומתרכזים בכאן ועכשיו ובהנאה. 


חשוב שזמן איכות אחד על אחד עם הילד יהיה מהנה גם עבור הילד, אך גם עבור ההורה. הורה שלא נהנה הוא הורה לא סבלני.  ילד מרגיש הכל.

זה צריך להיות זמן של הנאה, זמן של קרבה, אינטימיות. מקום שבו אפשר להפתח, לדבר ללא מסיחים ומעצורים. מיכל שבו ההורה מחזיק את הילד (ומי מחזיק את ההורה? גם על זאת בהמשך). 


זה יכול להיות הליכה בשדרה עם גלידה או שייק, וגם ישיבה בבית קפה. זו יכולה להיות הופעה או אולם משחקי ארקייד. ואפילו להישאר בבית - לאפות עוגיות, להרכיב פאזל או לראות סרט או פרק בסדרה משותפת שבחרנו במיוחד (ללא הפרעות מבחוץ).

כזמן איכות משפחתי אנחנו צריכים לחשוב על כל ילד, מה הוא אוהב במה הוא חזק ואיך אפשר לחזק אותו. חשוב לתת ביטוי לכל אחד מהילדים, לתת אפשרות בחירה, אך מתוך אופציות קיימות. 

אפשר לתת לכל ילד אחריות מסוימת בתוך הזמן המשותף (אחד אחראי על האוכל, אחד על המוזיקה ואחד על הסידור של הכלים). 

זמן איכות משפחתי יכול להיות במשחק מונופול, בסרט או בפיקניק על הדשא. העיקר שנהיה יחד וניצור חוויות משותפות.


מרגישים ששעה לכל ילד בשבוע זה גדול עליכם? הלו"ז שלכם צפוף ועמוס? בואו ננסה לחשוב איך בפעילות השגרתית ניתן ליצור זמן איכות.


אפשר ורצוי לשתף ילדים בעבודות המטבח, הכנת ארוחת הערב, אפייה ועוד (מותאם גיל כמובן) וגם בניקיונות הבית, שאיבה אבק ועוד. 

כשהם קטנים זמן האמבטיה יכול להיות זמן משחק.

שעת סיפור היא זמן נהדר להיקשרות וכשגדלים שעת הסיפור יכולה להתחלף בשעת שיתוף (איך עבר עלי היום). 

ארוחת ערב, לקבוע שעה ולדאוג שכולם יושבים סביב השולחן יחד. עצם האכילה המשותפת כשלעצמה היא זמן איכות, אך עם משחק קלפים עם שאלות מנחות ניתן להגיע לחוויות עמוקות יותר. גם אם רק נתחיל כל ארוחה במשהו טוב שקרה לכל אחד היום זוהי התחלה של היקשרות משפחתית. 

ילד מאושר הוא ילד שמרגיש בעל ערך, שרואים אותו.


עדיין מרגישים שאתם לא מצליחים לייצר זמן איכות שכזה?

בואו אלינו, יחד נתבונן במשפחה שלכם, מה הצרכים של כל אחד ואחת וכיחידה משותפת. ואיך אתם כהורים תוכלו לייצר את הזמן גם בתוך הלו"ז הצפוף ביותר.

37 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page