top of page
Search
  • Writer's pictureNirit & Shiran

מומו 2.0

הרשתות החברתיות הן כבר חלק מחיינו, אנו המבוגרים מחוברים לפחות לאפליקציה חברתית אחת ונוטים להתחבר מספר רב של פעמים במהלך היום. 

גם הילדים היום מחוברים ברשתות החברתיות, אצלם יש הרבה יותר אפליקציות - יוטיוב, וואטסאפ, אינסטגרם, טיק טוק, סנאפצ'אט ועוד רשתות חדשות שנבנות מדי שבוע. 

אנחנו המבוגרים יודעים להבחין בין טוב לרע, מבינים שמי שיושב מאחורי המסך, הוא לאו דווקא מי שמוצג לפנינו בתמונה ובמלל. אך הילדים עדיין תמימים. כאשר דנה מדברת עם בת דודה של סטטיק בטיק טוק , מבחינתה זו האמת הבלעדית, היא לא מבינה שלמעשה בת דודתו של סטטיק היא למעשה גבר בגיל העמידה שנהנה לשוחח עם קטינות, כך גם דור שקבע להיפגש עם חבר חדש שהכיר דרך הפורטנייט מבלי לדעת שלמעשה אותו חבר אינו בן גילו ואינו תמים כלל. 





החופש הגדול הגיע, והוא בא לאחר חופש הקורונה. הילדים נמצאים הרבה בבית, אין הרבה מסגרות, יש מגבלות לגבי אזורי בילוי והמון בלבול. רוב הזמן הילדים מבלים מול המסך, בין אם נגביל אותם ובין אם לא. 

לאחרונה חזרה לחיינו תופעה ישנה בדמות חדשה. ג'ונתן גלינדו - ממשיך דרכן של הדמויות מומו והלוויתן הכחול, דמויות שהדירו שינה מעיניהם של ילדים והורים רבים. 

זהו משחק אימה המופץ דרך הרשתות החברתיות בהודעה פרטית המגיעה אל הילד או הילדה. הילד מוזמן לשחק במשחק אתגרי שבו יש 50 שלבים, בכל שלב האתגר עולה, עד למשימה האחרונה שעלולה להגיע לכדי משימת התאבדות. הילד שמסכים למשחק לא מבין למה הוא נכנס, מהרגע שלחץ על כפתור ההסכמה הוא נכנס למסע של לחצים והפחדה של הדמות שמאיימת עליו - שאם לא יבצע את המשימות תפגע בו ובקרוביו ותפיץ מידע אישי רגיש עליו ועל סביבותו הקרובה. המשימות שהדמות מטילה הינן אתגרי אומץ ובינן: חציית כבישים סואנים, חריטה על הגוף בסכין, טיפוס לגובה ועוד. בכדי לעבור שלב, לא די בביצוע המשימה, הכל בהתאם לתקופה, חייב להיות מתועד.





הורים יקרים, שימו לב

  • היו עירניים לתוכן שהילדים צורכים

  • בידקו עם מי משוחחים ברשת

  • שימו לב לשינויים בהתנהגות אצל הילד או המתבגר

  • הקשיבו לילדים ולתוכן שמביאים

  • שוחחו איתם על הסכנות ברשתות החברתיות 

  • היו פתוחים ומכילים ולא שיפוטיים - השאירו להם מרווח לבוא ולשתף אתכם

  • גלו אמפתיה גם לפחד מהדמות עצמה


באופן ישיר לדמות החדשה - דברו איתם על התופעה והסבירו להם את ההשלכות של המעשים לצד הרגעה שאין הם באמת מחוייבים לעשות דבר. 

במידה והילד מספר שלחץ ונענע לאתגר - אל תכעסו, הסבירו לו כי הסכנה לא אמיתית והאיומים לא יכולים להתממש. הסכנה היחידה היא בהיענות לאתגר.


החופש הגדול הוא פתח לפריצות וחוסר גבולות, כאשר ילד חש פריצות הוא מרגיש חשוף ופגיע ומכאן עלולה להתפתח חרדה. 

נסו לשמר זמן איכות קבוע עם הילדים שיתן לכם אפשרות לאינטימיות דרך ערוץ תקשורת פתוח יותר ומתוכה להכיר את התכנים המעסיקים את הילד בדרך פחות חודרנית ומאיימת.  (לקריאה נוספת על חשיבות זמן איכות



השמות נועדו להעברת המסר והן להמחשה בלבד, אין קשר בין השמות לבין הנכתב.


34 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page